Aplikace KulKal.cz: Jak to funguje?
Aplikace KulKal.cz je založena na input-output analýze, která je nejpřesnější, a zároveň nejsložitější metodou pro zjištění ekonomických dopadů větších projektů a organizací. Disponuje nástroji pro kvantifikaci vzájemných vazeb mezi subjekty (odvětvími či sektory) v ekonomice, využívá dat z oficiálních národních statistik i dat zjištěných na konkrétním projektu. Její zakladatel Wasilly Leontief za ni dostal Nobellovu cenu, jde o metodu celosvětově uznávanou a poměrně hojně využívanou.
Meziodvětvová (input-output) analýza je založená na statistikách národních účtů Českého statistického úřadu a tabulkách dodávek a užití, ve kterých jsou zaznamenány toky zboží a služeb mezi jednotlivými odvětvími české ekonomiky. Na rozdíl od jiných metod umožňuje navíc vyčíslit také multiplikační efekty, které jsou způsobeny vazbami zkoumané organizace i jejích návštěvníků na další odvětví ekonomiky (výstup jednoho odvětví je zároveň vstupem dalších odvětví národního hospodářství a naopak). Přímý a nepřímý dopad výdajů návštěvníků dle meziodvětvové analýzy znázorňuje Obrázek 1.
obrázek 1: Přímý a nepřímý efekt výdajů návštěvníků
Pro vyčíslení ekonomických dopadů návštěvníků určitého projektu potřebujeme znát
1. Multiplikátory a koeficienty vybraných produktů (zboží a služeb, které návštěvníci běžně využívají a nakupují – např. ubytování, stravování v restauracích apod.), vypočtené z národních účtů ČSÚ, daňové sazby atd.
Všechny potřebné multiplikátory a koeficienty jsou vypočtené a zabudované do algoritmu výpočtu v aplikaci KulKal. S touto částí tedy nemáte žádnou práci. Pokud vás zajímá výpočet multiplikátorů, prostudujte si celou metodiku. Zde uvádíme jen stručné schéma, jak proces výpočtu funguje: vstupní data o výdajích návštěvníků jsou nejdříve očištěna od daní (DPH, spotřební daně apod.), obchodních marže a importovaného zboží. Dále jsou očištěná data spárována a pronásobena s předem vypočtenými koeficienty a multiplikátory příslušných produktů a ukazatelů. Poté jsou dopady jednotlivých výdajových položek sečteny a tento výsledek je uveden ve výsledcích.
obrázek 2: Schéma výpočtu ekonomických dopadů
2. Informace o návštěvnících a jejich výdajích
Tuto část dat musíte zajistit vy sami. Vstupní data je možné získat z několika zdrojů:
- z interní evidence kulturní organizace – např. počet návštěvníků a dostupné informace o nich (např. z předchozích dotazníkových průzkumů)
- z dotazníkového šetření mezi návštěvníky - nejpřesnější metoda pro získání informací o návštěvnících.
Kdy průzkum připravit
- průzkum je potřeba začít připravovat přibližně 2 měsíce před zahájením dotazování
- samotné dotazování by mělo probíhat během zkoumané akce a mělo by být zacíleno na náhodný vzorek návštěvníků akce/organizace
Jak dotazník připravit
- vzor dotazníku je ke stažení ZDE
Metody šetření
- šetření pomocí dotazníků online (pomocí dotazníkových aplikací jako Google Docs, Survio.com, i-dotaznik.cz, Vyplnto.cz apod.):
-
- výhody:
-
- nižší náročnost a nákladnost (vše běží online), bez tazatelů a administrativy kolem terénního průzkumu
- nevýhody:
-
- málokdy tato metoda zachytí náhodný vzorek návštěvníků (výběr je zúžen na uživatele počítače a internetu)
- respondenti málokdy vyplní všechna potřebná data, příp. je vyplní špatně, čímž dochází následně ke zkreslení výsledků
- šetření v terénu – vyžaduje proškolené tazatele a dotazníky v papírové formě nebo elektronicky v přenosných tabletech (výhodou této volby je, že se nemusí z papírů přepisovat)
-
- výhody:
-
- vyšší relevance a pravdivost sesbíraných dat, nižší podíl nekompletních dotazníků
- vyšší kvalita (náhodnost) statistického vzorku respondentů
- nevýhody:
-
- vyšší náročnost a nákladnost, potřeba sehnat a zaškolit tazatele, motivovat tazatele i respondenty
Počet dotazníků
počet sesbíraných dotazníků nelze jednoznačně stanovit, avšak doporučuje se minimálně několik desítek dotazníků za každou skupinu návštěvníků, většinou celkově bývá dotazníků v řádu stovek (skupiny mohou být rozděleny například dle místa bydliště, jelikož místní návštěvníci budou mít jistě jinou motivaci k cestě, strukturu a výši výdajů než návštěvníci z jiného kraje či ze zahraničí). V aplikaci je roletka na zadávání skupin dle těchto kritérií:
- návštěvníci ze stejného města (místní)
- návštěvníci z jiných míst stejného kraje
- návštěvníci z jiných krajů
- návštěvníci ze zahraničí
Zpracování dotazníků
- vyplněné dotazníky musíme dostat do elektronické podoby (pokud nebyly vyplňovány online nebo přes tablety), např. v MS Excel
- roztřídíme je na skupiny návštěvníků (viz výše) a za každou skupinu vypočteme průměrné výdaje a míru motivace, proč přijel, na jednoho návštěvníka skupiny
- tyto údaje zadáme do aplikace www.kulkal.cz a tlačítkem Spočítat vypočteme dopady akce i jednotlivých skupin
Výsledky
- výsledný report si můžete stáhnout jako dokument pdf (tlačítko Export do PDF)
- další informace včetně rad, jak využít výsledky ve váš prospěch se můžete dočíst v e-booku Terezy Raabové Jak spočítat ekonomické dopady a díky nim získat více peněz.